Carrer de Castellví
8, 08173 Sant Cugat del Vallès, Barcelona
Espanya
Introducció:
Habitualment pensem en la naturalesa a l’hora de triar jocs fets en fusta, o en el disseny del pati i espaisexteriors de l’escola. Pensem en educació emocional a través de contes, dibuixos o activitats de tutoria.
Aquesta formació a partir de temes a priori diferents com a educació – naturalesa i emocions, ofereix una mirada transversal, més rica i profunda que integra al nen, la seva afectivitat i el món que ho envolta com untot en el qual observació , moviment, les preguntes sobre la vida i la mort, el seu lloc al món i els vinclesafectius amb els altres, estan plenament integrats.
Verónica Bronstein, ofereix una nova visió sobre l’acompanyament emocional dels nens en l’àmbit educatiu, a través de dinàmiques de grup que estimulen el contacte amb materials de la naturalesa, especialmentplantes, així com pedres, fusta, troncs, llavors, caragols , sorra, etc. La formació és resultat de la sevaexperiència com a psicòloga clínica amb nens i adolescents al llarg de 24 anys, així com la seva valoració de les infinites possibilitats que la naturalesa i la criança de plantes poden oferir als nens a través del’observació, experimentació i recerca.
D’altra banda, oferim una formació que permeti a partir de la pròpia experiència, impulsar els canvis des delspropis educadors, de manera autònoma i lliure, que complementi la renovació educativa dels centres o béque encenguin el desig de donar una nova mirada a la infància. En síntesi una formació que sosté que elscanvis han de començar per la pròpia formació, vivències i experiències dels docents.
Objectius:
- Valorar la importància del contacte dels nens amb la naturalesa com a font de plaure, observació,experimentació i coneixement.
- Que els participants aprenguin recursos aplicables a l’escola de manera vivencial, que despréspermetin als seus alumnes intervenir per millorar el món afectiu i natural, a través de petites accionsreals a l’abast de tots.
- Posar-se en la pell dels alumnes, passant els participants per la pròpia experiència de la sorpresa, eldescobriment, el plaer, la sorpresa, la sensibilitat, l’aprenentatge compartit.
- Aportar noves ideïs per generar canvis a l’abast de tothom, que permetin millorar el benestar emocional i fisic dels infants i dels adults a l’escola a traves del contacti amb la natura.
- Ajudar a comprendre els pensaments, neguits, sensibilitats i afectivitat dels infants i donar eines per facilitar la seva expressió a traves de dinàmiques de grup i activitats que els vinculin amb la natura.
Continguts:
Es treballaran aspectes com la conversa; l’escolta; el silenci; la paciència; la frustració; la diferència de ritmes;temps d’espera; el creixement i els cicles de la vida: el naixement, creixement i la mort; la cura de l’altre; elscanvis; les pèrdues; les transformacions.
Programa:
- La naturalesa com a realitat i com metàfora del món emocional.
- Educar, aprendre i sentir en espais exteriors i interiors de l’escola.
- De l’observació i el silenci a l’experimentació i el moviment.
- Oportunitats que ens ofereix la naturalesa per treballar conflictes i dinàmiques a l’aula.
- Dinàmiques de grup i materials naturals: sentir i emocionar-se.
- Com incorporar les plantes per treballar a l’espai interior de l’escola i les tutories.
- Les plantes a l’aula com a companyes de viatge al llarg del curs: del jardí exterior a l’interior.
- Com crear vida solament a partir d’una fulla (exercici pràctic)
- Naturalesa interior (emoció) i naturalesa viva-real (estètica).
Metodologia:
És tracta d’una metodologia molt innovadora que donis de l’inici al final de la formació, estimula la participacióa través de dinàmiques grupals , promovent la reflexió, l’experiència vivencial i l’aprenentatge cooperatiu.
Al finalitzar la formació, els participants sortiran amb recursos pràctics que podran posar en pràctica de manera immediata i amb materials per a això.
Impartit per:
Verónica Bronstein, psicòloga. Directora de l’Institut de la infància. Professora de formació contínua de la Universitat Ramon Llull FPCEE Blanquerna. Autora dels llibres “Nens creatius” i “Nens feliços” Ed. RBA