Emocions, educació, & naturalesa. Com treballar els sentiments i l’afectivitat a través de les plantes i materials naturals.

Quan:
26 de novembre de 2016 @ 10:00 – 14:00
2016-11-26T10:00:00-01:00
2016-11-26T14:00:00-01:00
On:
La Casa de Cultura
Carrer de Castellví
8, 08173 Sant Cugat del Vallès, Barcelona
Espanya
Preu:
35 euros
Emocions, educació, & naturalesa. Com treballar els sentiments i l'afectivitat a través de les plantes i materials naturals. @ La Casa de Cultura | Sant Cugat del Vallès | Catalunya | Espanya

Introducció:

Habitualment pensem en la naturalesa a l’hora de triar jocs fets en fusta, o en el disseny del pati i espaisexteriors de l’escola. Pensem en educació emocional a través de contes, dibuixos o activitats de tutoria.

Aquesta formació a partir de temes a priori diferents com a educaciónaturalesa i emocions, ofereix una mirada transversal, més rica i profunda que integra al nen, la seva afectivitat i el món que ho envolta com untot en el qual observació , moviment, les preguntes sobre la vida i la mort, el seu lloc al món i els vinclesafectius amb els altres, estan plenament integrats.

Verónica Bronstein, ofereix una nova visió sobre l’acompanyament emocional dels nens en l’àmbit educatiu, a través de dinàmiques de grup que estimulen el contacte amb materials de la naturalesa, especialmentplantes, així com pedres, fusta, troncs, llavors, caragols , sorra, etc. La formació és resultat de la sevaexperiència com a psicòloga clínica amb nens i adolescents al llarg de 24 anys, així com la seva valoració de les infinites possibilitats que la naturalesa i la criança de plantes poden oferir als nens a través del’observació, experimentació i recerca.

D’altra banda, oferim una formació que permeti a partir de la pròpia experiència, impulsar els canvis des delspropis educadors, de manera autònoma i lliure, que complementi la renovació educativa dels centres o que encenguin el desig de donar una nova mirada a la infància. En síntesi una formació que sosté que elscanvis han de començar per la pròpia formació, vivències i experiències dels docents.

Objectius:

  • Valorar la importància del contacte dels nens amb la naturalesa com a font de plaure, observació,experimentació i coneixement.
  • Que els participants aprenguin recursos aplicables a l’escola de manera vivencial, que despréspermetin als seus alumnes intervenir per millorar el món afectiu i natural, a través de petites accionsreals a l’abast de tots.
  • Posar-se en la pell dels alumnes, passant els participants per la pròpia experiència de la sorpresa, eldescobriment, el plaer, la sorpresa, la sensibilitat, l’aprenentatge compartit.
  • Aportar noves ideïs per generar canvis a l’abast de tothom, que permetin millorar el benestar emocional i fisic dels infants i dels adults a l’escola a traves del contacti amb la natura.
  • Ajudar a comprendre els pensaments, neguits, sensibilitats i afectivitat dels infants i donar eines per facilitar la seva expressió a traves de dinàmiques de grup i activitats que els vinculin amb la natura.

Continguts:

Es treballaran aspectes com la conversa; l’escolta; el silenci; la paciència; la frustració; la diferència de ritmes;temps d’espera; el creixement i els cicles de la vida: el naixement, creixement i la mort; la cura de l’altre; elscanvis; les pèrdues; les transformacions.

Programa:

  • La naturalesa com a realitat i com metàfora del món emocional.
  • Educar, aprendre i sentir en espais exteriors i interiors de l’escola.
  • De l’observació i el silenci a l’experimentació i el moviment.
  • Oportunitats que ens ofereix la naturalesa per treballar conflictes i dinàmiques a l’aula.
  • Dinàmiques de grup i materials naturals: sentir i emocionar-se.
  • Com incorporar les plantes per treballar a l’espai interior de l’escola i les tutories.
  • Les plantes a l’aula com a companyes de viatge al llarg del curs: del jardí exterior a l’interior.
  • Com crear vida solament a partir d’una fulla (exercici pràctic)
  • Naturalesa interior (emoció) i naturalesa viva-real (estètica).

Metodologia:

És tracta d’una metodologia molt innovadora que donis de l’inici al final de la formació, estimula la participacióa través de dinàmiques grupals , promovent la reflexió, l’experiència vivencial i l’aprenentatge cooperatiu.

Al finalitzar la formació, els participants sortiran amb recursos pràctics que podran posar en pràctica de manera immediata i amb materials per a això.

Impartit per:

Verónica Bronstein, psicòloga. Directora de l’Institut de la infància. Professora de formació contínua de la Universitat Ramon Llull FPCEE Blanquerna. Autora dels llibresNens creatius” i “Nens feliçosEd. RBA